Δευτέρα, 19 Μαρτίου 2012

Ακαδημαϊκός συντονισμός ΝΕ Γλώσσας Γυμνασίου - Λυκείου

Ο συντονισμός της ύλης του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας βρίσκεται σε εξέλιξη. Ζητούμενο η δημιουργία ενός φύλλου εργασίας που θα διευκολύνει την επεξεργασία της ύλης και θα αναφέρεται σε όλα τα επίπεδα της γλώσσας (λεξιλόγιο, δομές γλωσσικές [φράση, πρόταση, παράγραφος, κείμενο], γραμματικά φαινόμενα, σύνταξη, είδη κειμένων, ύφος, πολυτροπικότητα, διακειμενικότητα, επικοινωνιακή διάσταση κλπ). Για τη Γραμματική και το Συντακτικό έχει προταθεί μια συντομευμένη και κωδικοποιημένη παρουσίαση για  ευκολότερη αφομοίωση. Επίσης, η διδακτέα ύλη κάθε τάξης θα καθορίζεται  με βάση τις  σχετικές εγκυκλίους, αλλά και με γνώμονα το γενικό καταμερισμό του συνόλου της ύλης, όπως θα καταγραφεί στο πλαίσιο του παρόντος σχεδίου δράσης της ΑΕΕ.
Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η ομαλή συνέχεια του μαθήματος από τη μία τάξη στην άλλη, ανεπηρέαστη  από αλλαγές εκπαιδευτικών μεθόδων.

Λεπτομέρειες στη σελίδα ΝΕ ΓΛΩΣΣΑ.

1 σχόλιο:

  1. Συνάδελφοι,
    Με δεδομένο ότι έχουμε μπει σε μια διαδικασία απολύτως πρακτικού χαρακτήρα, που έχει να κάνει με τη δημιουργία ενός φύλλου εργασίας για τη ΝΕ Γλώσσα, καταθέτω μια πρώτη σκέψη διαγραμματικά και τη θέτω στην κριτική σας διάθεση.
    Προαπαιτούμενο της διαδικασίας αποτελεί η βαθιά γνώση του γράμματος και του πνεύματος του νόμου. Να υπενθυμίσω ότι έχω βάλει – με κριτήριο την κοινή λογική - στο ιστολόγιο όλη τη σχετική νομοθεσία (νόμοι, τροπολογίες, ΑΠΣ – ΔΕΠΠΣ, σχετικές εγκύκλιοι), αφού προηγουμένως τη μελέτησα (να σημειωθεί ότι δεν είμαι πτυχιούχος νομικής,, που σημαίνει ότι κατανοώ τους νόμους με στοιχειώδη νομικό γραμματισμό, όπως όλα τα μέλη της ομάδας μας), έκανα highlight τα κεντρικά σημεία, και σχημάτισα ένα διάγραμμα με τα κύρια σημεία, ως απάντηση στην ερώτηση : Γιατί διδάσκεται το μάθημα της ΝΕ (και ΑΕ) Γλώσσας στο Γυμνάσιο; Προσοχή!. Στην ερώτηση αυτή άλλα απαντά η πολιτική ηγεσία με τη γνωστή ξύλινη γλώσσα των επίσημων εγγράφων της, άλλα οι εκπαιδευτικοί (όπως φαίνεται από σχετικές έρευνες κυρίως του Π.Ι. και του Πανεπιστημίου της Θεσσαλονίκης), άλλα οι γονείς (που βαπτίζονται επί χρήμασι στη κολυμβήθρα του Σιλωάμ των φροντιστηρίων), άλλα οι μαθητές (χαμένοι στα fractals του συστήματος), άλλα το διαγνωστικό της P.I.S.A. και άλλα ο καθένας από μας, κινούμενος στην ευρύτατη γκάμα από τον εφησυχασμένο μισθωτό με ελάχιστες γνώσεις – έχετε δει επί σειρά ετών τις βάσεις εισαγωγής σε φιλολογικές σχολές;;;;; - μέχρι τον υπερδραστήριο, ευφάνταστο και δημιουργικό φιλόλογο που διδάσκει ό,τι νομίζει ανεξέλεγκτα, γι΄αυτό και οι μαθητές του ζητούν και πάλι τη συνδρομή του φροντιστηρίου.
    1. Θεωρία της γλώσσας [επικοινωνία, πομπός δέκτης, επικοινωνιακό πλαίσιο, μήνυμα, ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΣΗΜΕΙΟ (SOS!!!!, δεν γίνεται μάθημα Γλώσσας σε Καλλιτεχνικό Σχολείο χωρίς το κεφαλαιώδες ζήτημα του γλωσσικού σημείου, από το οποίο απορρέουν οι λέξεις (σημαίνοντα) και οι σημασίες τους με αναγωγή σε έννοιες (σημαινόμενα))
    2. Από το προηγούμενο προκύπτει
    Για τα σημαίνοντα
    a. Λεξιλόγιο [Η χρήση λεξικών από τους μαθητές, ευρετήριο προσωπικό (αυτενέργεια)]
    b. Φράσεις – Προτάσεις . Σ΄αυτή τη φάση μπαίνει η διδασκαλία της Γραμματικής και του Συντακτικού, τα οποία προτείνω να αποδοθούν διαγραμματικά και να συνυπογραφούν από όλους μας (μπορώ να σας στείλω ένα δείγμα και επ΄αυτού κάνουμε τροποποιήσεις)
    Για τα σημαινόμενα
    c. Παράγραφος (7 τρόποι ανάπτυξης πάνω σε ένα απλό παράδειγμα) – Παραγωγή ευρύτερου κειμένου. Σ’ αυτή τη φάση μπαίνει η διδασκαλία της Περιγραφής – Αφήγησης και Επιχειρηματολογίας (το τελευταίο φτάνει και μέχρι τα ρητορικά γυμνάσματα στο Λύκειο)
    Με αυτόν τον τρόπο, συνάδελφοι, είμαστε εντός του γράμματος και του πνεύματος του νόμου, αλλά και των χαλεπών καιρών.
    • Για την Α Γυμνασίου προτείνω τα στοιχεία 1, 2a και 2b
    • Για τις τάξεις Β και Γ Γυμνασίου το 3c
    Σε κάθε τάξη η πολυτροπικότητα αποτελεί τον καθοριστικό παράγοντα επιλογής και παρουσίασης και επεξεργασίας κειμένων, δημιουργώντας και το γόνιμο πέρασμα στη διδασκαλία της ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ.
    Σας χαιρετώ και θα επανέλθω με τα διαγράμματα Γραμματικής – Συντακτικού και Φύλλου Εργασίας, αν στο μεταξύ δεν έχω λάβει υλικό από πλευράς σας.
    Βάλια Κ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή